Nie wyrażam zgody na kopiowanie i przetwarzanie moich zdjęć oraz umieszczanie ich na innych stronach bez mojej wiedzy i przyzwolenia.
Zapraszam wszystkich do czytania, każdy znajdzie tu coś dla siebie. Herrbata pisze na wiele tematów, a jej "PORADY HERRBATY" to blog o włosach, zdrowiu i urodzie! Znajdziesz tu wpisy o tym jak dbać o włosy, zdrowo się odżywiać i pielęgnować piękno :) Zapraszam!

Obserwatorzy

Zielony kalafior - dlaczego warto jeść brokuły

Warzywo to jest bezkonkurencyjne wśród żywności, jeśli chodzi o zapobieganie depresji, poprawę samopoczucia przed miesiączką a także ochronę przed rakiem piersi, szyjki macicy i jajników.
Brokuły są znane przede wszystkim ze swych właściwości przeciwnowotworowych, ponieważ zawiera dużą ilość tzw. sulforafanu, substancji chemicznej o właściwościach przeciwrakowych; jedyny problem - większość tych właściwości jest tracona podczas gotowania brokułów.

Kaloryczność brokułów jest raczej niska - (ok 27-37 kcal w 100 g).
Witaminy / mikroelementy -
Brokuły to nie tylko właściwości antyrakowe, to również duża zawartość witamin - A ( brokuły to jedno z najlepszych źródeł tej witaminy), E, K1, C, B1.
Jeśli chodzi o mikroelementy - brokuły są szczególnie bogate w potas, fosfor, wapń, żelaza i chrom (to właśnie dzięki zawartości chromu brokuły są bardzo pomocne w leczeniu cukrzycy).





Dlaczego kobiety powinny jeść brokuły? – pięć ważnych powodów

Po pierwsze – badania wskazują, że kobiety są dwukrotnie częściej niż mężczyźni zapadają na depresję, są też dowody na związek niedoboru kwasu foliowego z depresją. A brokuły zawierają dużo łatwo przyswajalnego kwasu foliowego. Dostarczanie go organizmowi zwiększa poziom hormonu serotoniny, redukując objawy depresji.
Po drugie – kwas foliowy jest jedną z najbardziej podstawowych składników odżywczych dla kobiet w ciąży. Brokuły wspomaga prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu, dlatego że są źródłem kwasu foliowego, witaminy B, co potrzebne jest do tworzenia i ochrony DNA, nowej krwi, komórek i syntezy białek.
Po trzecie – brokuły są źródłem flawonoidów, które pomagają neutralizować substancje rakotwórcze. Zmniejszają ryzyko raka piersi, szyjki macicy, jajników i hamują rozprzestrzenianie się nowotworów. Stymulują detoksykujące działanie enzymów, które pomagają organizmowi pozbyć się innych, nie tylko rakotwórczych, szkodliwych toksyn.
Po czwarte – jako naturalny środek moczopędny, brokuły pomagają zmniejszyć opuchnięcia związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego.
Po piąte – są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego oraz witamin C, K i A, dobrym źródłem manganu, potasu, witamin z grupy B, fosforu, magnezu oraz białka. Jedząc brokuły, zapewniamy sobie lepsze wchłanianie wszystkich składników odżywczych.





Dlaczego wszyscy powinniśmy sięgać po te zielone warzywa? - dziesięć wyjątkowych zalet brokuł

1. Brokuły mają działanie przeciwzapalne
Jeśli cierpisz na zapalenie stawów czy dnę moczanową to jednym z najlepszych powodów dla których powinieneś jeść brokuły jest fakt, że zawierają one flawonoid zwany kaempferolem, który wykazuje działanie przeciwzapalne.
2. Zapobiegają alergii
Poza działaniem przeciwzapalnym, kaempferol pomaga również zapobiegać wystąpieniu alergii. Masz apetyt na więcej pokarmów bogatych w kempferol? Jedz więcej warzyw krzyżowych takich jak kapusta, brukselka oraz truskawki, pomidory i winogrona.
3. Mają dużo błonnika
Brokuły są przyjacielem każdej diety poprzez dużą zawartość błonnika pokarmowego (2,6 g na porcję). Jak wiesz, błonnik pomaga wypełnić żołądek dzięki czemu przez dłuższy czas nie odczuwamy głodu. Jedna porcja brokułów (100 g) zawiera jedynie 34 kalorie zatem jest wspaniałą przekąską pomiędzy posiłkami.
4.Pomagają wchłaniać witaminę D
Innym powodem dla którego warto jeść brokuły jest to, że zawierają one witaminy A i K, które pomagają wchłaniać przez organizm witaminę D. Jest to szczególnie ważne zimą, kiedy doskwiera nam brak słońca
5.Brokuły są dobre dla oczu
Są one bogate w karotenoidy takie jak luteina i zeaksantyna, które poprawiają wzrok i są dobre dla oczu.
6.Brokuły poprawiają wygląd skóry
Jedząc brokuły zyskasz nie tylko lepsze zdrowie ale również piękniejszy wygląd. Zawarta w brokułach glukorafanina przekształca się podczas trawienia w inny związek chemiczny, który z kolei sprzyja regeneracji komórek skóry.
7. Zmniejszają ryzyko chorób serca
Brokuły oprócz tego, że chronią twój wzrok to jeszcze chronią serce poprzez zawarty w nich sulforafan, który pomaga udrożnić tętnice i przywraca naczyniom umiejętność samoregeneracji. Poza tym zawarte w brokułach antyoksydanty skutecznie walczą z wolnymi rodnikami.
8. Zawierają białko
Innym powodem dla którego warto jeść brokuły jest fakt, że zawierają one 3 g białka i 0 g tłuszczu!
9. Zapobiegają skurczom mięśni
Zanim wybierzesz się na siłownię zjedz miseczkę brokułów, aby dostarczyć organizmowi potas i uniknąć bolesnych skurczy. Potas pomaga również w obniżeniu zbyt wysokiego ciśnienia krwi.
10. Są dobre dla kości!
Czy wiesz, że 100 g brokułów dostarcza twojemu organizmowi 4% dziennego zapotrzebowania na wzmacniający kości wapń? Jest to szczególnie ważne dla osób cierpiących na osteoporozę.

Przepis na pyszną sałatkę znajdziecie tutaj -  
sałatka z brokuł z sosem czosnkowym




43 komentarze:

  1. Jaki rewelacyjny przepis na brokuły. Dziś lece do sklepu i próbuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieje, że będzie Ci smakować!

      Usuń
    2. ja dodaje jeszzce cebule czerwona pod sos czosnkowy :)

      Usuń
  2. sałatka wygląda cudownie, aż się głodna zrobiłam, lubię warzywa szczególnie podczas sezonu, młode i świeże, polskie mają inny smak niż te sprowadzane z Hiszpanii czy innych krajów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu masz rację. Najlepiej by było mieć własny ogródek!

      Usuń
  3. Uwielbiam tą sałatkę - sprawdza się na grille, babskie party (i co z tego, że zionie się potem czosnkiem ;p) i tak nawet do chleba, na kolację. Nie jest czasochłonna - to jej duży plus.

    OdpowiedzUsuń
  4. robię taką samą sałatkę tylko zamiast słonecznika daje uprażone płatki migdałowe, najlepsza sałatka pod słońcem:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. również robię ją z migdałami, dodaję jeszcze gotowane jajka :)

      Usuń
  5. O z chęcią wypróbuję, bo i brokuły i resztę składników bardzo lubię. :D

    OdpowiedzUsuń
  6. lubię brokuły :-) sałatę postaram się zrobić :-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. ja uwielbiam brokuła na parze z serem, pychota:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi pysznie! Na pewno wypróbuję, dziękuję za przepis :):*

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam brokuły! A szczególnie sałatkę z majonezem i szynką <3

    OdpowiedzUsuń
  10. ja niestety bardzo rzadko jem brokuły - mam problemy z tarczycą, a wyczytałam, że brokuły mogą je nasilać.

    OdpowiedzUsuń
  11. no proszę, niby taki niepozorny :) mój synek je brokuły kilka razy w tygodniu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Często jadam tą sałatkę - jest przepyszna

    OdpowiedzUsuń
  13. JESTEŚ PRZECIWKO USUWANIU „OBSERWATORÓW”? W takim razie wypełnij petycję tutaj: http://www.change.org/petitions/google-keep-google-reader-running?utm_campaign=signature_receipt&utm_medium=email&utm_source=share_petition
    Jeśli możesz dopisz o tym w poście, poproś inne bloggerki lub znajomych. Trwa to tylko minutę, a może pomóc !! RAZEM DAMY RADĘ ! :)

    PS. Więcej szczegółów na blogu: http://chcemyobserwatorow.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. U mnie bardzo często w domu spożywa się brokuły :)

    OdpowiedzUsuń
  15. wypróbowałam przepis na tą sałatkę na grillu w sobotę. efekt był taki, że zamiast mięsa jadłam ją. :)) spisuje do mojego magicznego zeszyciku:)

    OdpowiedzUsuń
  16. A więc jak prawidłowo i ile min gotować brokuła ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wkładamy brokuła do garnka z gotującą wodą, zielonymi kwiatkami do góry. Brokuł nie musi być zanurzony w wodzie w 100%; wystające ponad powierzchnię wody kwiaty wystarczy polać wodą. Brokuła można gotować w całości lub podzielonego na mniejsze różyczki.
      Gotujemy brokuła pod przykryciem przez ok. 4-7 minut. W trakcie gotowania można spróbować czy jest odpowiednio miękki. Gotowane brokuły powinny być al dente, czyli lekko twarde, delikatnie chrupiące, a jednak ugotowane, o odpowiedniej miękkości. Jeśli mam je dodać do sałątki, to po ugotowaniu obficie przelewam zimną wodą.

      Usuń
    2. No, ale nie rozumiem. Skoro przy gotowaniu tracą tyle właściwości, to warto jeść je ugotowane? Jak jeść, aby były naprawdę zdrowe i z tymi właściwościami, które pani opisała?

      Usuń
    3. Polecam gotowanie na parze. Dla mnie mają nawet lepszy smak niż z garnka. ;)

      Usuń
  17. uwielbiam brokuły! a sałatkę z podobnymi składnikami często sama robię :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy podczas blanszowania brokuły tracą mniej swych cennych właściwości odżywczych? Sałatka godna polecenia

    OdpowiedzUsuń
  19. znam tą sałatkę, dodaję do niej jeszcze kukurydzę z puszki, polecam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... ja natomiast dodaję jeszcze pomidorki koktajlowe. Pyszne.

      Usuń
  20. Ja również dodaję kukurydzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kukurydza, szczególnie z puszki ma wysoki indeks glikemiczny.

      Usuń
  21. Ja jeszcze dodaję jajka ugotowane na twardo i pestki dyni .

    OdpowiedzUsuń
  22. Jeżeli chcecie zachować piękny kolor brokułów to nie przykrywajcie garnka pokrywką. Woda powinna być osolona i lekko osłodzona.

    OdpowiedzUsuń
  23. Do garnka z gotującą się wodą dodajcie pół łyżeczki cukru, brokół nie straci koloru :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja znam tez pyszną sałatkę z brokuła otóż zblanszowany brokuł winogrono cebula najlepiej czerwona ser feta to wszystko polane sosem czosnkowym polecam sałateczka rewelacyjna mniamm

    OdpowiedzUsuń
  25. Ugotowany brokuł, 2-3 jajka i ugotowana, pokrojona w kostkę pierś z kurczaka, a do tego sos (jogurt naturalny zmieszany z majonezem. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  26. ten przepis kiedyś dawno powiedziała mi w pracy dużo starsza koleżanka już emerytka, uwielbiamy to.
    ten z jajkiem i kurczakiem też ciekawie brzmi.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  27. Robię tak brokuły i posupuję albo prażonym słonecznikiem, albo prażonymi migdałami. Do tego pod spód daję mix sałat lub lodową ;-)

    OdpowiedzUsuń
  28. a ja robię tę sałatkę z pomidorkami i jajeczkami pychotka!!!

    OdpowiedzUsuń
  29. Brokuły uwielbiam!! :) Dodaję je praktycznie do każdego obiadu. Sałatka, którą podałaś jest przepyszna. Ja natomiast dorzucam do niej jeszcze pokrojoną czerwoną cebulę i pomidor z własnego ogródka ;) a jak nie mam akurat w domu fety, dodaję jajko na twardo, polecam - pychotka! :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Brokuły uwielbiam!! :) Dodaję je praktycznie do każdego obiadu. Sałatka, którą podałaś jest przepyszna. Ja natomiast dorzucam do niej jeszcze pokrojoną czerwoną cebulę i pomidor z własnego ogródka ;) a jak nie mam akurat w domu fety, dodaję jajko na twardo, polecam - pychotka! :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Na pewno brokuł przygotowany na parze nie traci tych wszystkich wartościowych składników a ponadto można go spożywać ns surowo:) bardzo fajna sałatka brokuł dzielimy na jak namniejsze cząstki dodajemy paczuszkę solowych orzeszków ziemnych i majonez polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Uwielbiam brokuły robię tez różne sałatki a moja ulubiona to: Brokuły+jajka+ser feta+pomidor+sos czosnkowy(jogurt naturalny i czosnek)+ jeśli ktoś chce to zielony ogórek, do grila pasuje super :-)

    OdpowiedzUsuń
  33. uwielbiam brokuły ale niestety w niedoczynności tarczycy to trzeba z nim ostrożnie... więc nie do końca taki super

    OdpowiedzUsuń
  34. Kalafior pewnie, że dobroczynny - i na zdrowie i redukcję masy ciała (błonnik i witaminy) i wiele innych... Dlatego aj dosyć często gotuję sobie z niego zupkę (i innych cennych warzyw): http://www.jestemfit.pl/artykuly/dieta/zupa-kalafiorowa-zdrowie-w-garnku - to ona. :) Wszystkim, którzy będe dziś degustowac coś z kalafiora, życzę: smacznego!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :* Wasze słowa są dla mnie baaaardzo ważne!
Proszę o nie zostawianie SPAMU - takie komentarze będą usuwane.